وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب

ساخت وبلاگ

Image result for ‫مادران قصه گو‬‎

۱. چگونه کودکان و نوجوانان را به مطالعه علاقه­ مند کنیم؟/ ماشاء الله کاربخش راوری/ انتشارات مدرسه/ ۱۸۳ صفحه
 ۲. مهارت قصه گویی/ آنی پولووسکی/ مترجم: مصطفی رحماندوست/ مدرسه برهان/ ۷۶ صفحه

 ۳. هنر قصه گویی/ علی خانجانی/ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان/ ۱۴۴ صفحه

 ۴. کودکان به قصه نیاز دارند؛ کاربردهای افسانه و افسون/ برونو بتلهایم/ کمال بهروز کیا/ نشر افکار

۵. هنر قصه گویی خلاق/ جک دیوید زایپس/ مترجم: مینو پرنیانی/ رشد/ ۳۹۲ صفحه

 ۶. نقش دلپذیر؛ قصه گویی برای تربیت بهتر کودکان/ حسین فرخ مهر/ عابد/ ۲۴۸ صفحه

۷. قصه و قصه گویی/ محمدرضا یوسفی/ پیک بهار/ ۱۴۴ صفحه

 ۸. آیا برای فرزند خود قصه می گویید؟/ رضا پورحسین، پگاه وحیدی منش/ لک لک/ ۳۲ صفحه

 ۹. کودکان به قصه نیاز دارند؛ کاربردهای افسانه و افسون/ برونو بتلهایم/ کمال بهروز کیا/ نشر افکار

 

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : قصه گویی, قصه , کتاب قصه, مادران قصه گو, نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 462 تاريخ : دوشنبه 31 فروردين 1394 ساعت: 15:35

به گزارش لیزنا، امین متولیان معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، از برگزاری آزمون استخدامی این نهاد در نیمه اول شهریور ماه سال جاری خبر داد.

منابع آزمون ۹۴ همان منابعی است که پیش از این اعلام شده بود و تغییرات اندک احتمالی نیز متعاقباً اعلام می شود.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اولویت های جذب نیرو در آزمون ۹۴ اظهار داشت: اولویت این دوره آزمون استخدامی نهاد، جذب نیروهای بومی و از میان فارغ التحصیلان رشته کتابداری  و با توجه به نیاز هر شهر به نیروی کتابدار در سراسر کشور است.

وی با تاکید بر حذف مصاحبه از مراحل استخدام نهاد کتابخانه های عمومی کشور به سوابق کاری کتابداران انجمنی و روستایی اشاره کرد.

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : آزمون, استخدام, نهاد,استخدام نهاد 94, حذف مصاحبه نهاد, نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 392 تاريخ : دوشنبه 31 فروردين 1394 ساعت: 15:21

محمد اله یاری معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد، برنامه ریزی برای رشد کتابخوانی در کودکان را به عنوان یکی از اولویت های معاونت توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور دانست.

وی افزود: صرف هزینه های مناسب مادی و معنوی در جهت تامین منابع مناسب و مفید در کتابخانه ها، همچنین آموزش و ارتقای توانمندی کتابداران بخش کودک از ملزومات جلب کودکان به فضای مطالعه است.طبیعی است هرچه کتابدار با انگیزه بیشتر و فعالانه تر در دوره ها شرکت کند؛ آمادگی بیشتری برای انتقال مفاهیم در او ایجاد می شود و از روش های بهتری برای تشویق مردم به حضور در کتابخانه استفاده خواهد کرد.
وی با اشاره به اهمیت سن 1 تا 6 سالگی به عنوان دوران طلایی یادگیری در کودکان گفت: شنیدن قصه درکودکی بهترین روش آشنایی مخاطب با کتاب است؛ بنابراین آموزش روش های نوین و علمی قصه گویی به کتابداران و مادران می تواند زمینه ساز جلب بیشتر مخاطبین به کتاب و مطالعه باشد.
وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : محمد اله یاری, معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد, قصه خوانی, کودک, دوران طلایی یادگیری, نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 350 تاريخ : دوشنبه 31 فروردين 1394 ساعت: 11:01

از جمله ماه هایی که در فضیلت آن روایات بسیاری از معصومان (ع)رسیده است ماه رجب می باشد.

 

اعمال این ماه عبارت است از:روزه، اذکاری مانند استغفار و...،غسل، نماز،بجا آوردن عمره، زیارت ائمه خصوصا امام حسین و امام رضا(ع).

 

ماه رجب، ماه بزرگى است که در آن (پاداش) حسنات چند برابر است و گناهان (آدمى) در آن آمرزیده مى‏شود. کسى که یک روز در ماه رجب روزه بگیرد، آتش جهنّم به اندازه یک صد سال از او فاصله مى‏گیرد، و کسى که سه روز (در این ماه) روزه بگیرد، بهشت براى او واجب مى‏شود.

 

روایات در فضیلت روزه ماه رجب بسیار است که به همین مقدار بسنده می کنیم.

 

اذکار و اوراد مخصوص:

 

1. رسول خدا (ص)فرمود:کسی که در ماه رجب صد مرتبه این ذکر را بگوید" أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ"و بعد از پایان آن انفاقی کند، خداوند امر او را به رحمت و آمرزش پایان برد و ... و هنگامی که خداوند را در روز قیامت ملاقات کند خداوند به او گوید: به سلطنت من اقرار کردی پس هر درخواستی داری بنما تا اجابت کنم که کسی جز من نمی تواند خواسته های تو را برآورد.[4]

 

2.حضرتش در روایت دیگر فرمود:کسی که هزار مرتبه در این ماه"َلا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ"بگوید خداوند صد هزار پاداش در نامه عمل او می نویسد 

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : ماه رجب,اذکار رجب, اهمیت ماه رجب, نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 494 تاريخ : دوشنبه 31 فروردين 1394 ساعت: 10:44

Image result for ‫امام محمدباقر‬‎

نهى از منکر امام (علیه السلام) 
ابوبصیر گوید: در کوفه براى زنى قرآن مى خواندم . یک بار در موردى با او شوخى کردم ! بعد از مدتى که به خدمت امام باقر علیه السلام رسیدم مرا مورد مذمت و سرزنش قرار داد و فرمود: کسى که در خلوت مرتکب گناه شود خداوند به او نظرلطف نمى کند. چه سخنى به آن زن گفتى ؟
از روى شرم و حیا سر در گریبان افکندم و توبه کردم .
امام باقر علیه السلام فرمود: شوخى با زن نامحرم را تکرار نکن.

ویژگیهاى شیعه 
ابو اسماعیل گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم فدایت شوم شیعه در محیطى که ما زندگى مى کنیم بسیار زیاد است .
امام علیه السلام فرمود: آیا توانگر به فقیر توجه دارد؟ آیا نیکوکار از خطا کار در مى گذرد؟ و آیا نسبت به یکدیگر همکارى و برادرى دارند؟
عرض کردم : نه .
حضرت فرمود: آنها شیعه نیستند شیعه کسى است که این کارها را انجام دهد.

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : ولادت, امام محمدباقر, ولادت امام پنجم, داستان امام محمدباقر, نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 385 تاريخ : دوشنبه 31 فروردين 1394 ساعت: 10:44

زینب ابویسانی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: از ویژگی‌های بارز کتابخانه روستای ما این است که مباحثی از جمله روستا، جوان، کشاورزی را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد.
 
وی افزود: با توجه به پیشه اصلی اهالی روستای ما قصد داشتیم کشاورزی سنتی را در روستا به کشاورزی صنعتی تبدیل کنیم و برای دستیابی به این هدف از کتاب‌های این حوزه استفاده کردیم.
 
ابویسانی گفت: با توجه به نقش زنان در تربیت فرزند و تحکیم بنیان خانواده، در بخش دوم این طرح به زنان و به ویژه زنان خانه‌دار پرداختیم و در بخش آخر کتاب‌های شهید مطهری را بررسی کردیم.

کتابدار روستای ابویسان: با کمک‌های اهالی روستا، هزینه‌های کتابخانه را تأمین می‌کنیم
 
 

کتابدار روستای ابویسان با اشاره به کتاب‌های شهید مطهری ادامه داد: ما در کتابخانه روستا، دوره‌های کامل کتاب‌های شهید مطهری را گردآوری کرده و این کتاب‌ها را هم به صورت نمایشگاه برای بازدید اهالی روستا وهم به صورت آشنایی بیشتر و انتخاب نکته‌های ناب از میان مباحث کتاب بررسی کردیم.

ابویسانی افزود: کتابخانه ما از سال 57 تأسیس شد و تاکنون تنها با کمک‌های خیران و اهالی روستا در قالب ذکات و فطریه توانسته هزینه‌های خود را تأمین کند. این کتابخانه اکنون نزدیک به هفت هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف دارد.
وی ادامه داد: برای زیبا سازی فضا و تشویق اعضای کتابخانه، فضا را با خوشنویسی‌های اعضای کتابخانه پر کردیم و به دلیل استقبال اعضا، کلاس‌هایی نظیر دوره کلاس خوشنویسی و سرود نیز در محل کتابخانه برگزار کردیم.
کتابخانه روستای ابویسان از توابع شهرستان جغتای در استان خراسان رضوی در نخستین جشنواره پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب، به انتخاب هیأت داوران جزو 10 روستای برگزیده دوستدار کتاب شناخته شد. 

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : ابویسان, روستای دوستدار کتاب, دوستدار کتاب, کتابخانه , نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 378 تاريخ : چهارشنبه 26 فروردين 1394 ساعت: 14:29

مهدی مقصودی در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار با بیان اینکه فضاهای فرهنگی موجود در سبزوار دارای محدودیت‌های مختلفی است، اظهار کرد: ما باید با برنامه‌ریزی از همین فضای محدود در شهرستان بهره‌برداری کنیم.

Image result for ‫مهدی مقصودی‬‎
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر سبزوار با بیان اینکه یکی از اقداماتی که در زمینه بهره‌برداری از فضای محدود فرهنگی در شهرستان می‌توان در دستور کار قرار داد تبدیل فضای پارک‌ها به محیط‌های فرهنگی و اجتماعی است، تصریح کرد: ایجاد کتابخانه‌های محدود در پارک‌ها توسط خیران و تجهیز آن توسط نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند در این زمینه مفید و موثر باشد.

وی با بیان اینکه اخیرا طرحی مطرح شده که بر اساس آن انجمن خیران کتاب در محل پارک‌ها اقدام به ساخت کتابخانه‌های محدود می‌کند، خاطرنشان کرد: ما در شورای اسلامی شهر می‌توانیم با شناسایی پارک‌هایی که دارای ظرفیت جمعیتی هستند این فضا را در اختیار این مجموعه قرار دهیم تا آنها با جذب خیران اقدام به ساخت کتابخانه در پارک‌ها کنند.

مقصودی با بیان اینکه ایجاد این کتابخانه‌ها در پارک‌ها توسط انجمن خیران کتابخانه‌ساز سبب از بین رفتن ناهنجاری‌های موجود در پارک‌ها و جذب جوانان به سمت مطالعه می‌شود، عنوان کرد: اشتغالزایی، ترویج فرهنگ کتابخوانی و جذب خیران برای ساخت محیط‌های فرهنگی از مزیت‌های این طرح است.


رتبه ۱۰ سبزوار در حوزه کتابخوانی و فضای کتابخانه‌ای در استان 

عضو شورای اسلامی شهر سبزوار با بیان اینکه ما در شهرستان دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینه کتابخانه و کتابخوانی هستیم، یادآور شد: با وجود همه این ظرفیت‌ها متاسفانه شهرستان در حوزه تعداد کتاب، کتابخوانی و فضای کتابخانه‌ای در استان دارای رتبه های ۱۰ و ۱۱ است.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر سبزوار در حمایت از ناشرین و نویسندگانی که درباره این شهر و فرهنگ بومی آن کتاب می‌نویسند، خاطرنشان کرد: حمایت از تولیدات فرهنگی بومی در شهرستان از وظایف اداراتی مانند ارشاد اسلامی است که متاسفانه به دلیل نداشتن انگیزه این اداره برای حمایت از ناشران سبزواری، شورای شهر و شهرداری در این زمینه حمایت های خود را از این افراد انجام می‌دهد.

مقصودی با بیان اینکه یکی از کارهای حمایتی شورای شهر خرید ۱۰۰ جلد کتاب از ناشران و نویسندگان سبزواری است، گفت: این کتاب‌ها پس از خرید از ناشران در بین مدارس به صورت رایگان توزیع می‌شود.

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : مهدی مقصودی, کتابخانه , سبزوار, پارک, شورای سبزوار, نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 363 تاريخ : چهارشنبه 26 فروردين 1394 ساعت: 14:11

مطالعه ذهن را فعال می سازد.

برخلاف تماشای تلویزیون، مطالعه فعالیتی است که موجب فعال شدن ذهن شده و شما را باهوش تر می کند.

کتاب یک خودآموز بی نظیر است.

برای آموزش هر فعالیتی در جهان حداقل یک کتاب خودآموز وجود دارد که شما را از رفتن به کلاس های مختلف و کمک گرفتن از سایرین بی نیاز می کند. همچنین کتاب یک کلاس آموزشی دائمی است که هرگز دوره آن به پایان نمی رسد.

تمرکز کردن را ساده تر می کند.

همان طور که اشاره شد، مطالعه قدرت ذهن را بیشتر می کند. همچنین برای مطالعه به تمرکز کردن نیاز داریم تا متوجه شویم چه میخوانیم و چه نکته ای را باید بیاموزیم. تکرار این کار موجب می شود مهارت بیشتری در تمرکز کردن پیدا کنیم.

اعتماد به نفس را بالا می برد.

هرچه کتابهای بیشتری مطالعه کنیم به اطلاعاتمان افزوده می شود و در محافل مختلف بهتر می توانیم با اطرافیان ارتباط برقرار کنیم. دیگران نیز بیشتر به شما اعتماد کرده و در موضوعات مختلف با شما مشورت می کنند، همین مسائل اعتماد به نفس شما را بالاتر می برد. زمانی که دایره ی اطلاعاتتان وسیع باشد در هر جمعی حرفی برای گفتن خواهید داشت، به علاوه مطالعه قدرت سخنوری شما را تقویت می کند. پس می توانید به زیبایی اطلاعات گرانبهای خود را در اختیار دیگران قرار دهید.

Image result for ‫کاریکاتور مطالعه‬‎

کتاب خواندن، حافظه را تقویت می کند.

دانشمندان معتقدند اگر از حافظه تان استفاده نکنید آن را به مرور زمان از دست می دهید به همین دلیل توصیه می کنند فعالیت های مغزی از قبیل حل جدول را در برنامه ی روزانه تان داشته باشید. مطالعه بازی فکری نیست اما مانند ورزش که ماهیچه ها را تقویت می کند، مطالعه نیز مغز را تقویت می کند. چون برای داشتن مطالعه ی مفید باید نکات مختلف کتاب را از ابتدا به خاطر داشته باشید تا بتوانید تا انتهای کتاب انسجام مطالب را در ذهنتان حفظ کرده و متوجه مطلب شوید.

خلاقیت را بیشتر می کند.

هرچه بیشتر کتاب بخوانید با اطلاعات بیشتر و کامل تری روبه رو می شوید که حجم بالای اطلاعات موجب می شود ایده های خلاقانه ی بیشتری به ذهنتان خطور کند.

مطالعه، قوه ی استدلال و منطق شما را تقویت می کند.

کتاب های تخصصی اطلاعات تخصصی در اختیار شما می گذارند. بنابراین با آموختن اطلاعات این کتاب ها می توانید در مورد موضوعی خاص اظهارنظر کرده و از آن دفاع کنید.

مطالعه شما را به یک متخصص تبدیل می کند.

برایان تریسی معتقد است، یک راه برای متخصص شدن این است که در مورد موضوع مورد نظر حداقل ۱۰۰ کتاب مطالعه کنید، همچنین حداقل ۵ سال در مورد یک موضوع باید مطالعه کنید تا در آن زمینه متخصص شوید.

میزان اشتباهات را کم می کند.

اگرچه تا شکست نخورید وتا اشتباه نکنید، به موفقیت واقعی نمی رسید اما مطالعه موجب می شود کمتر دچار اشتباه شده و مسیر موفقیت را ساده تر طی کنید.

کتاب، زندگی شمارا تغییر می دهد.

بارها از زبان افراد موفق شنیده ایم که کتاب زندگی مرا تغییر داد. کتاب چشمان شما را باز کرده و زندگیتان را تغییر می دهد.

استرس را دور می کند.

هنگامی که از محل کار به منزل می روید و می خواهید کمی استراحت کنید اگر تلویزیون را روشن کنید با دنیایی از هیجان روبه رو می شوید. تلویزیون مملو از آگهی های تبلیغاتی  و اخبار سیاسی و استرس آور از سراسر جهان است پس نمی تواند آرامش را به شما هدیه دهد. در این مواقع کافی است کتابی را برداشته و مطالعه کنید تا در سکوت و به دور از هیجان به آرامشی که می خواهید برسید.

میتوانید بهتر بنویسید.

هرچه بیشتر مطالعه کنید مهارت بیشتری در نوشتن کسب کرده و میتوانید زیباتر بنویسید. شاید در ابتدا از مطالب کتاب های مختلف برای نوشتن یک نامه کپی برداری کنید اما کم کم آنقدر مهارت پیدا می کنیدکه از ذهن خودتان کلمات زیبا تراوش می کند.

Image result for ‫کاریکاتور مطالعه‬‎

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : اهمیت مطالعه, چرا مطالعه, خواندن, نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 379 تاريخ : چهارشنبه 26 فروردين 1394 ساعت: 14:04

آيا تا به حال به اين نكته فكر كرده ايد كه چرا از زمان بسيار قديم ، كتاب دوست انسان به شمار مي رفته است وبه چه دليل افراد كتابخوان ، در تمام كشورهاي جهان مورد احترام ديگران هستند؟

Image result for ‫کاریکاتور مطالعه‬‎

خوب است به چند دليل مهم اين مسئله توجه كنيم:

1-كتاب به ما كمك مي كند تا خودمان و فرهنگمان را بهتر بشناسيم و بتوانيم براي موفق شدن ،راه درست را در پيش بگيريم.

2-كتاب باعث مي شود تا گنجينه لغات ما زياد شود و بهتر حرف بزنيم.

3-كتاب مي تواند در زمان هايي كه تنها هستيم ، وقت ما را به بهترين نحو پر كند بي آن كه حوصلمان سر رود يا وقت مان به بطالت بگذرد.

4-كتاب خواندن باعث مي شود تا با فرهنگ و دانش مردم كشورهاي ديگر بيشتر آشنا شويم و دانسته هايمان افزايش يابد.

5-كتاب باعث مي شود تا ما با شخصيت هاي علمي و تاريخي بزرگ جهان آشنا شويم و درس هاي زندگي از آنها بياموزيم.

6- با مطالعه كتاب مي توانيم هنگام تصميم گيري به راه هاي متعدد فكر كنيم و نتايج مختلف را بررسي كنيم.  

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : اهمیت مطالعه, چرا مطالعه, خواندن, نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 357 تاريخ : چهارشنبه 26 فروردين 1394 ساعت: 13:58

Image result for ‫مطالعه‬‎
اهميت مطالعه و نحوه درست آن
 
مطالعه، همانند انجام هرکار یا فعالیت دیگر ، نیازمند استفاده از روش درست است. رشد و شکوفایی استعدادها، تواناییها و دانش هر انسان به کمیت و کیفیت مطالعه او بستگی دارد. اگر به دقت بررسی کنیم خواهیم دید که یکی از دلایل افت تحصیلی برخی از دانش آموزان این است که شیوه مطالعه آنها بر طبق روشها و اصول صحیح مطالعه نیست و نه اینکه لزوماً کم مطالعه می کنند. رعایت نکردن اصول و بهداشت مطالعه موجب پایین آمدن سطح کارآیی و بازدهی انسان، تضعیف روحیه، کاهش اعتماد به نفس و خستگی و دلزدگی از مطالعه می شود. واقعیت این است که در دنیای امروز که عصر اطلاعات و نبرد اندیشه ها و مغزهاست و انسان با انبوه فزاینده اطلاعات اعم از کتاب، مجله، روزنامه و .... مواجه است، نمی توان با همان روشهای قدیمی پیش رفت. در جهان امروز مطالعه، ضرورتِ پیشرفت است. در اینجا به ذکر پیشنهادها و توصیه هایی می پردازیم که رعایت آنها در هنگام مطالعه تقریباً برای همه افراد مفید و ضروری به نظر می رسد

1-هدف:

قبل از شروع مطالعه، حتماً هدف را مشخص کنید. هدف از مطالعه می تواند شامل لذت بردن از یک داستان، فهمیدن یک مطلب، شرکت در کنکور یا آمادگی برای امتحان و .... باشد.

2-اعتماد:

اعتماد به خود و اعتقاد به توانستن، موفقیت و کامروایی را به ارمغان می آورد. به خود اعتماد کنید و معتقد باشید که قادر به انجام هر کاری هستید. هنگامی که شما حافظه خود را ضعیف می دانید، به خود تلقین کرده اید که همه چیز را فراموش کنید.

3-برنامه ریزی: 

برای کارهای روزمره و تصمیمهای خود برنامه داشته باشید. برنامه ریزی، همت و پشتکار، پله های موفقیت را تشکیل می دهند. بر طبق برنامه عمل کنید و از اینکه نتوانستید کل برنامه را در مدت مقرر تمام کنید مایوس نشوید.

4-خونسردی:

دلهره و اضطراب، عدم موفقیت را در بر دارد و شما را به سوی شکست خواهد کشاند. به شکست فکر نکنید و هرگونه دلهره و اضطراب را با ایجاد افکار مثبت و اعتماد به نفس از بین ببرید.

5-علاقه: 

علاقه در مطالعه، نقش مهمی ایفا می کند. اگر مطالب را با علاقه برای فهمیدن و یا برای یک هدف مشخص بخوانید، آنها را بهتر درک می کنید و بیشتر به خاطر خواهید سپرد.

6-تفکر و اندیشه مثبت: 

به همه مسایل و موضوعهای زندگی خود با نظر مثبت بنگرید. به آنچه هست فکر کنید، نه به آنچه نیست. تفکر منفی آثار زیانباری دربرخواهد داشت.

7-احساس رضایت:

سعی کنید که پس از مطالعه هر مطلب، خود را تقویت و تشویق نمایید و احساس رضامندی و خود ارزشمندی کنید.

8-تمرکز حواس: 

برای به خاطر سپردن و یا به یاد آوردن هر مطلب باید تمرکز حواس داشته باشید. به عبارت دیگر، در حالی که حواس شما به چیز دیگری است، حافظه نمی تواند مطلبی را به خاطر بسپرد یا به یاد آورد.

9-طبقه بندی مطالب: 

هرقدر نکات به یاد سپرده شده به هم مرتبط تر باشند و منظم تر طبقه بندی شوند بهتر در خاطر می مانند و به یاد آوردن آنها راحت تر و سریعتر خواهد بود.

10-فهمیدن مطالب: 

حتی الامکان سعی کنید که مطالب را بفهمید و به خاطر بسپارید، زیرا مطالبی که طوطی وار حفظ شده اند، خیلی زود فراموش خواهند شد.

11-فعال بودن:

در هنگام مطالعه باید فعال بود. یادداشت برداری، حاشیه نویسی، طبقه بندی و سازمان دادن، برجسته و بارز کردن نکات مهم مطالب مورد نظر، به زبان خود تکرار کردن مطالب و ... از جمله فنونی هستند که انسان را در هنگام مطالعه فعال نگه می دارند.

Image result for ‫مطالعه‬‎

12-فشار نیاوردن به حافظه:

از فشار آوردن به حافظه خود و متراکم کردن زمان فراگیری جداً بپرهیزید و در فعالیتهای ذهنی بین هر 30 تا 40 دقیقه یک بار به مدت 5 دقیقه استراحت و تنفس عمیق داشته باشید.

13-اجتناب از مطالعه اجباری: 

هنگامی که بسیار خسته هستید و یا بعد از مدتی مطالعه خسته شده اید و تمرکز حواس خود را از دست داده اید، بهتر است سعی نکنید مطالعه خود را به طور اجباری ادامه دهید، زیرا این امر باعث دلزدگی شما از مطالعه خواهد شد.

14-استراحت مطلق پس از مطالعه علمی:

میزان از دست دادن مطالب و فراموشی حافظه، در خواب به مراتب کمتر از بیداری است. بنابراین بعد از آموختن یک مطلب علمی و مشکل (به خصوص قبل از امتحان) مدتی استراحت مطلق داشته باشید.

15-به خاطر سپردن: 

در به خاطر سپردن مطالب سعی کنید مطلب را بفهمید و خلاصه آن را در ذهن خود تکرار کنید.

16-تکرار:

تکرار مهمترین و اساسی ترین مرحله در یادگیری درست است.

17-تحرک و ورزش:

برای رسیدن به اهداف خود در زندگی تلاش کنید روزها را با ورزش آغاز کنید و برای تقویت روحیه خود، اهدافتان را در ذهن تجسم کنید و هرگونه تردید در رسیدن به آنها را دور بریزید که تردیدها بازدارنده هستند.

18-مکان مطالعه:

استفاده از یک مکان مشخص برای مطالعه به تمرکز حواس کمک می کند. حتی الامکان بهتر است در محل به خصوصی مطالعه کنید و مکان مطالعه خود را کمتر تغییر دهید.

19-مکان یا محل مطالعه: 

محل مطالعه باید عاری از سر و صدا باشد و عوامل و محرکهایی که منجر به حواس پرتی می شوند به حداقل ممکن کاهش یابند.

20-نور و حرارت مکان مطالعه: 

باید مناسب باشد. دمای 20 درجه و نور متوسط که نه خیلی زیاد باشد و نه کم، مفید خواهد بود.

21-زمان مطالعه: 

سعی کنید زمان مشخصی برای مطالعه در هر روز در نظر بگیرید، به طوری که در آن زمان به هیچ کار دیگری نپردازید و آمادگی کامل برای مطالعه داشته باشید. با توجه به اینکه تحقیقات نشان داده است مطالعه در هنگام شب (قبل از خواب) و صبح زود کارآمدتر است، بیشتر در این مواقع مطالعه کنید.

22-وضعیت بدن در هنگام مطالعه:

نشستن پشت میز مطالعه بهترین وضعیت مطالعه است، لذا از دراز کشیدن بپرهیزید که تمرکز حواس را از بین می برد و موجب خواب آلودگی می شود.

23-یادداشت برداری و خلاصه نویسی: 

با یادداشت برداری و خلاصه نویسی می توانید مطالبی را که نیاز به اندیشه و تفکر بیشتری دارند و یا باید آنها را حفظ کنید راحت تر به خاطر بسپارید.

24-تندخوانی: 

سعی کنید تندخوانی را بیاموزید و تمرین کنید که تند بخوانید، تندخوانی باعث صرفه جویی در وقت و تمرکز حواس می شود. شما می توانید با توجه به اهداف خود، برای مطالعه مطالب گوناگون از روشهای مختلف استفاده کنید.

25-حداکثر استفاده از تجربیات:

بکوشید به مطالب مطالعه شده معنایی شخصی بدهید و از روشهایی که به تجربه دریافته اید و بیشترین بازدهی را برای شما دارد، حداکثر استفاده را بکنید.

26-برقراری پیوند بین مطالب آموخته شده:

بین مطلب جدیدی که می خواهید یاد بگیرید و مطلبی که قبلاً یاد گرفته اید، پیوند برقرار کنید.

27-تصویرسازی ذهنی و تجسم عینی: 

در هنگام مطالعه برای یادگیری مطالب از تصویرسازی ذهنی و تجسم عینی استفاده کنید. این تصاویر در بازیابی و به خاطر آوردن مطالب نقش بسزایی دارند.

28-خط کشیدن زیر عبارات مهم: 

خط کشیدن زیر عبارات مهم و مطالب مهم در بازخوانی و تمرکز بیشتر موثر است

29-بیان مطالب:

سعی کنید مطالبی که مطالعه می کنید برای خود بیان و تکرار کنید، زیرا یادآوری مطالب خوانده شده باعث یادگیری بهتر می شود.

30-وقت کافی برای مطالعه:

میزان یادگیری با مدتی که صرف آن می شود، رابطه نزدیکی دارد. بنابراین، توصیه می شود که برای مطالعه وقت کافی در نظر بگیرید.

31-از برخواندن: 

از برخواندن مطلبی که قبلاً یاد گرفته اید برای شخص دیگری که بتواند اشتباهات شما را اصلاح و جا افتادگیهای آن را گوشزد کند، بسیار مفید است.

32-برگه نکته ها: 

استفاده از برگه نکته ها (نوشتن نکات مهم و دارای اهمیت خاص و دادن تعریفی از آن به زبان خودتان بر روی دیگر آن) نیز می تواند شگردی موثر در مطالعه باشد.
33-استفاده از نقشه ها و تصاویر: سعی کنید از نقشه ها، تصاویر و نمودارهای کتابها حداکثر استفاده را بکنید و خوب به آنها دقت نمایید.

34-تقسیم مطالب: 

مطالب دشوار را به قسمتهای ساده تر و کوچکتری تقسیم کنید.

35-تمرکز نیرو:

برای آنکه بر خویش مسلط شوید باید بتوانید نیروی خود را متمرکز کنید و آن را در مسیر هدف از پیش تعیین شده به کار بیاندازید.

36-تغذیه مناسب اعم از غذا و اکسیژن:

ذهن آدمی همچون دیگر اعضای بدن برای فعالیتهای روزانه خود به مواد غذایی و اکسیژن کافی نیازمند است. باید با تغذیه مناسب، انرژی مورد نیاز مغز را تامین کنید. همچنین تغذیه مناسب، یکی از مهمترین عوامل موثر در افزایش کارآیی حافظه است.

37-سلامت و آرامش ذهنی و عاطفی:

وجود سلامت و آرامش ذهنی و عاطفی شرط اصلی مطالعه خوب است. بنابراین باید تلاش کنید که در آرامش فکری هر چه بیشتر به مطالعه بپردازید و در پی ایجاد آرامش فکر و بهداشت روانی باشید.
Image result for ‫کاریکاتور مطالعه‬‎

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : کتاب, مطالعه, اهمیت مطالعه, خوب خواندن, چگونه مطالعه کنیم, نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 329 تاريخ : چهارشنبه 26 فروردين 1394 ساعت: 13:49

عطار نیشابوری

اي عجب درديست دل‌را بس عجب
مانده در انديشه‌ي آن روز و شب

اوفتاده در رهي بي پاي و سر،
همچو مرغي نيم بسمل زين سبب

چند باشم آخر اندر راهِ عشق،
در ميانِ خاك و خون در تاب و تب

پرده برگيرند از پيشانِ كار،
هر كه دارد از نسيمِ او نسب

اي دل شوريده عهدي كرده‌اي
تازه گردان چند داري در تعب

برگشادي بر دلم اسرار عشق،
گر نبودي در ميان ترك ادب

پر سخن دارم ولي ليكن چه سود
چون زبانم كارگر ني اي عجب

آشكارايي و پنهاني نگر،
دوست با ما، ما فتاده در طلب

زين عجب‌تر كار نبود در جهان
بر لب دريا بمانده خشك لب

اينتْ كاري مشكل و راهي دراز
اينتْ رنجي سخت و دردي بوالعجب

دايم اي عطار با اندوه ساز
تا ز حضرت امرت آيد كالطّرب

Image result for ‫شعر آموزنده عطار‬‎

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : عطار, بزرگداشت عطار, دل, عطار نیشابوری, نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 353 تاريخ : چهارشنبه 26 فروردين 1394 ساعت: 13:38

Image result for ‫زن گل‬‎

از هنگامی که خداوند مشغول خلق زن بود، شش روز می‌گذشت.
فرشته‌ای ظاهر شد و گفت: "چرا این همه وقت صرف این یکی می‌فرمایید؟"

خداوند پاسخ داد: 
"دستور کار او را دیده‌ای‌؟
باید دویست قطعه متحرک داشته باشد، که همگی قابل جایگزینی باشند.
باید بتواند با خوردن قهوه تلخ بدون شکر و غذای شب مانده کار کند.

دامنی داشته باشد که همزمان دو بچه را در خودش جا دهد و وقتی از جایش بلند شد ناپدید شود.
بوسه‌ای داشته باشد که بتواند همه دردها را، از زانوی خراشیده گرفته تا قلب شکسته، درمان کند."
فرشته سعی کرد جلوی خدا را بگیرد.
"این همه کار برای یک روز خیلی زیاد است. باشد فردا تمامش بفرمایید."
خداوند گفت : 
"نمی شود!!

چیزی نمانده تا کار خلق این مخلوقی را که این همه به من نزدیک است، تمام کنم.
از این پس می تواند هنگام بیماری، خودش را درمان کند،
یک خانواده را با یک قرص نان سیر کند و یک بچه پنج سال را وادار کند دوش بگیرد."

فرشته نزدیک شد و به زن دست زد.

Image result for ‫زن مبارک‬‎

"اما ای خداوند، او را خیلی نرم آفریدی."
"بله نرم است، اما او را سخت هم آفریده‌ام.

تصورش را هم نمی‌توانی بکنی که تا چه حد می‌تواند تحمل کند و زحمت بکشد."
فرشته پرسید : 
"فکر هم می‌تواند بکند؟"
خداوند پاسخ داد : 
"نه تنها فکر می‌کند، بلکه قوه استدلال و مذاکره هم دارد."

آن گاه فرشته متوجه چیزی شد و به گونه زن دست زد.
فرشته گفت: بار خداوندا این نمونه که ساخته‌اید ایراد دارد نشت می‌کند؛
 خداوند پاسخ داد: این اشک است.
فرشته پرسید : 
"اشک دیگر برای چیست؟"

خداوند گفت: 
"اشک وسیله‌ای است برای ابراز شادی، اندوه، درد، نا‌امیدی، تنهایی، سوگ و غرورش."
فرشته متاثر شد: 
"شما فکر همه چیز را کرده‌اید، چون زن‌ها واقعا حیرت انگیزند."
زن‌ها قدرتی دارند که مردان را متحیر می‌کنند.

همواره بچه‌ها را به دندان می‌کشند.
سختی‌ها را بهتر تحمل می‌کنند.
بار زندگی را به دوش می‌کشند،
ولی شادی، عشق و لذت به فضای خانه می‌پراکنند.
وقتی خوشحالند گریه می‌کنند.
برای آنچه باور دارند می‌جنگند.

در مقابل بی‌عدالتی می‌ایستند.
وقتی مطمئن‌اند راه حل دیگری وجود دارد، نه را نمی‌پذیرند.
بدون قید و شرط دوست می‌دارند.
وقتی بچه‌هایشان به موفقیتی دست پیدا می‌کنند گریه می‌کنند.
وقتی می‌بینند همه از پا افتاده‌اند، قوی و پابرجا می‌مانند.
آنها می‌رانند، می‌پرند، راه می‌روند، می‌دوند که نشانتان بدهند چه قدر برایشان مهم هستید.

قلب زن است که جهان را به چرخش در می‌آورد
زن‌ها در هر اندازه و رنگ و شکلی موجودند و می‌دانند که بغل کردن و بوسیدن می‌تواند هر دل شکسته‌ای را التیام بخشد.
کار زن‌ها بیش از بچه به دنیا آوردن است،
آنها شادی و امید به ارمغان می‌آورند. آنها شفقت و فکر نو می‌بخشند
زن‌ها چیزهای زیادی برای گفتن و برای بخشیدن دارند.
خداوند گفت: "این مخلوق عظیم فقط یک عیب دارد!"

Image result for ‫زن مبارک‬‎

فرشته پرسید: "چه عیبی؟"
خداوند گفت: 
"قدر خودش را نمی داند . . ."

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : روز زن, زن, خلقت زن, آفرینش زن, نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 370 تاريخ : 20 فروردين 1394 ساعت: 12:56

قلمم راست بایست!


واژه ها ...گوش به فرمان قلم!


همگی نظم بگیرید


مودب باشید!


صاحب شعر عزیزی است به نام «مادر»


امشب از شعر پرم،کو قلم و دفتر من؟!


آنقَدَر وسوسه دارم بنویسم که نگو...


تک و تنها و غریبم!


تو کجایی مادر...؟!


آنقَدَر حسرت دیدار تو دارم که نگو...


بسکه دلتنگ تو ام ،از سر شب تا حالا...


آنقَدَر بوسه به تصویر تو دادم که نگو...


جانِ من حرف بزن!


امر بفرما مادر..


آنقَدَر گوش به فرمان تو هستم که نگو...


کوچه پس کوچه ی این شهر پر از تنهاییست


آنقَدَر بی تو در این شهر غریبم که نگو...


مادر ای یاد تو آرامش من...!


امشب از کوچه ی دلتنگیِ من میگُذری؟!


جانِ من زود بیا


بغلم کن مادر...!


آنقَدَر حسرت آغوش تو دارم که نگو...


گفته بودی: فرزندم! عاشق اشعار تو ام


ای به قربان تو فرزند..بیا دلتنگم


آنقَدَر شعر برای تو بخوانم که نگو...

مادرم...مادر خوبم

به خدا دلتنگم!

رو به رویم بِنِشینی کافیست

همه دنیا به کنار...

تو که باشی مادر!

دست و دلباز ترین شاعر این منطقه ام

آنقَدَر واژه به پای تو بریزم که نگو...

گرچه از دور ولی،دست تو را میبوسم

نه شعار است ،نه حرف!

آنقَدر خاک کف پای تو هستم که نگو

کارت پستال های بسیار زیبا مخصوص روز مادر

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : مادر, روز زن, محبت, نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 386 تاريخ : 20 فروردين 1394 ساعت: 12:45

از شخصیت فاطمه سخن گفتن بسیار دشوار است.فاطمه یک زن بود ، آنچنان که اسلام می خواهد که زن باشد.تصویر سیمای او را پیامبر ، خود رسم کرده بود و او را در کوره های سختی و فقر و مبارزه و آموزش های عمیق و شگفت انسانی خویش پرورده و ناب ساخته بود.
وی در همه ابعاد گوناگون ((زن بودن)) نمونه شده بود......

ولادت حضرت فاطمه زهرا (ص)گرامی باد

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : ولادت حضرت زهرا, حضرت فاطمه, روز زن, نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 310 تاريخ : 20 فروردين 1394 ساعت: 10:38

Image result for ‫شهادت حضرت فاطمه‬‎

 

لعنت به عدو که روح تقوا را کشت

ایمان و کمال و عشق و معنا را کشت

باز آ و بگیر انتقامی سنگین

از آنکه ز راه ظلم زهرا را کشت

شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) تسلیت باد
 

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 347 تاريخ : 8 فروردين 1394 ساعت: 12:15

Image result for ‫تبریک سال نو‬‎

هنگام بهار است و جهان چون بت فرخار

خیز ای بت فرخار بیار آن گل بیخار

خدای رحمان نوید میلاد سال نو را بر دوش نسیم بهاری گذاشت تا این امانت سبز را به رسم آغاز به خالق سپارد.حلول سال نو و تولد دوباره طبیعت، عید فرخنده و کهن نوروز باستانی را که یادگار نیاکان و پیام‌آور دوستی، عشق و محبت، با لطافت گیاه و خرمی طبیعت، و تحول به مراحل نیکوتر و برتر است.

از خداوند منان  برای تمامی کتاب دوستان عزیز در سال جدید سلامتی و عاقبت‌‌بخیری را آرزومندم.

 

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : بهار 94, سال نو, سال جدید, عید مبارک, نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 377 تاريخ : چهارشنبه 26 فروردين 1394 ساعت: 12:14

 

مطالب و متن مجری دهه فجر, متن های دهه فجر

سلام بر فجر و سلام بر فجر آفرینان میدان عشق
پرهای بافته را بگشا که تندیسی به لطافت نسیم روی امام، چونان تمثیلی جاندار از این دیار می گذرد و با تبسمی پاک، عشقی بی آلایش را از دروازه ی شرق عبور می دهد تا خورشیدی را به طلوعی دوباره فراخواند.

پرهای بافته را بگشا که تیغه های نور در رگهای ظلمت می دود . دانه های مدفون را به تجربه ای نیازموده دعوت می کند. اکنون باغ در انتظار مولودی جدید است.

پرهای بافته را بگشا تا برای محشریان پلی از پیغام عبودیت سازیم و سرود پیروزی و آمدن آفتابی سرخ را همگی به یک آهنگ بخوانیم.

وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب...
ما را در سایت وبلاگ کتابخانه شهید مصطفی خمینی روداب دنبال می کنید

برچسب : دهه فجر, 22 بهمن, امام خمینی, نویسنده : ربابه قلعه نوئی roudablib بازدید : 326 تاريخ : چهارشنبه 26 فروردين 1394 ساعت: 11:38

خبرنامه